Horeca houdt NS financieel gezond

Gepubliceerd op 07 augustus 2009, 01:08
Auteur: StudNed.nl Redactie (Gerrit)

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben duidelijk last van de economische crisis, zowel bij het reizigersvervoer, de activiteiten op de stations als bij de bouwactiviteiten.

Het bedrijf zag de winst over de eerste helft van het jaar dalen tot 100 miljoen euro, tegen 166 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Dat heeft NS afgelopen donderdag bekend gemaakt.

De toename van de vraag naar treinreizen is over de eerste zes maanden van het jaar bijna gehalveerd. Over het eerste halfjaar van 2008 kwam deze groei nog uit op 2,2 procent. Binnen Nederland steeg het totale aantal reizigerskilometers tot 8,14 miljard vergeleken met 8,05 miljard over de eerste helft vorig jaar.

De omzet steeg over de afgelopen periode met 5 procent tot 2,1 miljard euro. Dat kwam vooral door een toename van het aantal reizigers, hogere opbrengsten bij de bouwpoot Strukton en een stijging van de opbrengsten uit horeca op stations.

NS Horeca
Gisteren is de eerste vestiging van de koffieketen Starbucks op station Utrecht Centraal geopend. Deze vestiging markeert het begin van meer Starbucks filialen op grote stations in Nederland. In het najaar opent een tweede Starbucks op station Amsterdam Centraal. Schiphol had al twee Starbucks vestigingen.

49% van de omzet komt nu al uit de horeca. De omzet van de NS steeg in 2008 met €210 mln. naar €4,2 miljard.  De treinkaartjes worden per 1 januari 2010 met 1,85%, wat 0,6% boven de verwachte inflatie ligt. Deze 0,6% wordt veroorzaakt door de hogere kosten die ProRail in rekening brengt bij de spoorvervoerders voor het gebruik van het spoorwegnet.

Tags: #Horeca, #openbaar vervoer


1 Trackbacks & Pingbacks

  1. 7 augustus 2009 01:24

    StudNed.nl | De NS horeca strategie :

0 Reactie(s)

Plaats een reactie


Volg StudNed.nl via: