Medicijn tegen effecten slaaptekort

Gepubliceerd op 22 oktober 2009, 15:10
Auteur: StudNed.nl Redactie (Marcel)

Slaaptekort is, ook onder studenten, een bekend probleem. Als het eerste college vroeg begint na een nacht hard blokken of juist na iets te lang in de kroeg gehangen te hebben, willen de oogleden nog wel eens zwaar zijn. Met gevolgen als vergeetachtigheid en een beperkt leervermogen tot gevolg. Uit onderzoek van de Rubiconwinnaar Robbert Havekes en collega’s blijkt dat deze effecten kunnen worden tegen gegaan. Het onderzoek verschijnt op vandaag in het prestigieuze blad Nature.

Tot op heden was grotendeels onbekend hoe slaaptekort kan leiden tot dit soort problemen. Havekes en zijn collega’s ontdekten dat een tekort aan slaap bij muizen het functioneren van een specifiek moleculair mechanisme ondermijnt in de hippocampus, het hersengebied dat onder andere verantwoordelijk is voor het opslaan van nieuwe herinneringen.

De onderzoekers hielden muizen vijf uur lang uit hun slaap. Deze muizen bleken verhoogde aantallen en activiteit van het enzym PDE4 te hebben en verlaagde aantallen van het molecuul cAMP. Dat molecuul speelt een cruciale rol in de vorming van nieuwe verbindingen en versterking van bestaande verbindingen tussen hersencellen in de hippocampus. En zonder nieuwe verbindingen en versterking van verbindingen kunnen we niet leren.

De activiteit van PDE4 bleek het werk van de moleculen die nieuwe verbindingen in de hersenen moeten maken te belemmeren. Door de activiteit van het enzym te blokkeren, konden de verbindingen wel worden gemaakt. De onderzoekers denken dan ook dat medicijnen die de cAMP moleculen beschermen het mogelijk maken om effecten van slaaptekort tegen te gaan.

Tags: #Wetenschap

1 Reactie(s)

1. Pieter

Als dat medicijn er komt ben ik (indien mogelijk) de eerste die het koopt.

Plaats een reactie