Twee zetels die ergens voor stáán

Gepubliceerd op 18 mei 2010, 12:05
Auteur: StudNed.nl Redactie (Lars)

Lobbyisten en actievoerders opgelet. Wie politiek Den Haag wil beïnvloeden, moet twee standvastige Kamerleden meerekenen in elke stemverhouding: die van de SGP. [Resultaat uit het verleden; ze gokken zelf op drie.] Wat zal deze partij stemmen als het op hoger onderwijs aankomt?

In hun program ‘Daad bij het Woord: de SGP stáát ervoor!’ zijn de Staatkundig Gereformeerden helder. Ze staan voor de harde knip, “topuniversiteiten” die selectie aan de poort mogen toepassen en collegegelddifferentiatie (hogere collegegeld voor sommige masters). De woorden ‘basisbeurs’ en ’studiefinanciering’ komen niet voor, maar “het collegegeld voor de bachelor wordt geleidelijk verhoogd.” Daartegenover stelt de SGP voor “leningen te verstrekken onder voor de student gunstige voorwaarden.”

Verder wil de SGP dat alle masters tweejarig worden en dat “tussen voortgezet en hoger onderwijs afspraken gemaakt worden over het minimumniveau van taal- en rekenvaardigheid. Een verplichte taal- of rekentoets kan als overgangsmaatregel dienen.” De educatieve minor vinden de mannenbroeders een lapmiddel; iedere leraar moet binnen vijf jaar zijn master halen.

Op wetenschappelijk gebied wil de SGP vooral de eerste geldstroom, de directe financiering van onderwijs en onderzoek door de overheid, versterken en de letteren een eigen budget geven. Op nummer twee van de SGP-lijst vinden we trouwens een wetenschapper, de Rotterdamse econoom Elbert Dijkgraaf.

Noot: het verkiezingsprogramma is niet te downloaden op zondag. Op de dag des Heeren ligt sgp.nl plat.

Tags: #collegegeld, #selectie, #SGP, #studiefinanciering, #verkiezingen


3 Trackbacks & Pingbacks

  1. 18 mei 2010 13:41

    Tweets die vermelden StudNed.nl | Twee zetels die ergens voor stáán -- Topsy.com :

  2. 16 juni 2010 16:27

    StudNed.nl | Dan toch maar CDA? :

  3. 28 juni 2010 23:30

    StudNed.nl | ChristenUnie wil geen leenstelsel, wel hoger collegegeld :

0 Reactie(s)

Plaats een reactie


Volg StudNed.nl via: