Studente vindt zwart gat bij bachelor-onderzoek

Gepubliceerd op 12 mei 2010, 09:05
Auteur: StudNed.nl Redactie (Lars)

De Utrechtse studente sterrenkunde Marianne Heida heeft vermoedelijk een superzwaar zwart gat gevonden, dat met hoge snelheid door een ver melkwegstelsel beweegt. Ze deed haar ontdekking tijdens onderzoek voor haar bachelorscriptie bij SRON.

Een zwart gat is het restant van een geïmplodeerde ster en is zo zwaar en compact dat zelfs licht het zwaartekrachtveld van de voormalige ster niet meer kan ontsnappen. Zwarte gaten zijn echter wel ‘zichtbaar’ voor telescopen die röntgenstraling opvangen; die straling ontstaat bij het verzwelgen, door het zwarte gat, van gas uit andere sterren. Heida vergeleek honderdduizenden toevallig ontdekte röntgenbronnen met de posities van miljoenen melkwegstelsels.

Bijzonder aan het vermoedelijke zwarte gat is dat het zich niet in het centrum van zijn melkwegstelsel bevindt, zoals gebruikelijk met zwarte gaten van deze grootte, maar er met hoge snelheid uitgeslingerd wordt. Heida’s resultaat is geaccepteerd voor publicatie in het wetenschappelijke tijdschrift Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Op de afbeelding: melkwegstelsel CXO J122518.6+144545. De witte cirkel is het centrum van het stelsel, de rode geeft de locatie van de ontdekte röntgenbron aan. Klik om te vergroten.

Tags: #Bachelor/Master, #sterrenkunde