Klachten over studenten OV-chipkaart

Gepubliceerd op 19 maart 2010, 14:03
Auteur: StudNed.nl Redactie (Marcel)

De studenten OV-chipkaart is een feit. Vanaf 16 maart moeten studenten de chipkaart gebruiken om te reizen. De klachten over de kaart stromen binnen. Zo zijn er nog steeds studenten die geen (functionerende) chipkaart hebben.

Als StudNed.nl functioneren we graag even als klaagmuur in deze barre tijden voor de student die nog eens met het openbaar vervoer wil of moet reizen. Dus, wat zijn de ervaringen met de chipkaart nu?

Hoe bevalt de OV-chipkaart?

View Results

Loading ... Loading ...

Tags: #openbaar vervoer, #ov-chipkaart


8 Reactie(s)

  1. Zeynep

    Ik ben woonachtig in zuid-holland en maak dus gebruik van de ov-studentenkaart. Toen ik vanochtend naar school ging was er niks aan de hand tijdens inchecken, na school wilde ik nog met vriendinnen de stad in gaan, ook niks aan de hand. Wil ik de bus nemen van stad om naar huis te gaan, kan ik me niet inchecken en staat er eerst leesfout op. Ik denk ok kan want het is inderdaad wel vaker voorgekomen in de veolia bussen dat dat gebeurt, ik probeerde nog een keer en toen stond er blokkade op en dat ik naar een of andere balie moest. De chauffeur wist ook niet wat hij ermee moest en verzoekte mij vriendelijk of ik de bus wilde verlaten. Waardoor ik dus flink pist was geworden.
    Nou heb ik zoiets van ik kan er niks aan doen dat mijn pasje het oppeens begeeft en als het een andere reden heeft dat er een blokkade op komt dat het dan duidelijker geiinformeerd mag worden. Ik eindelijk thuis na paar uur (zwart rijden)de klantenservice gebeld. Natuurlijk eerst 10 minuten gewacht totdat ik werd geholpen. Maar nu moet ik dus waarschijnlijk tijdelijk op eigen kosten reizen en even langs gaan bij het servicepunt waar ze mij verder kunnen helpen. Dus ben ik alsnog niet geholpen.

    Een advies,
    Maak het alsjeblieft niet moeilijk en geef gewoon alle studenten de ov-kaart terug.


  2. Soheil

    Medio september 2009 heb ik een duplicaat aangevraagd in verband met mijn beschadigde ov-chipkaart.
    Daarna nam ik contact op om te informeren waar mijn product was, en blijkbaar was de aanvraag niet goed verlopen en kreeg ik het advies deze opnieuw aan te vragen. Dus vraag ik dit opnieuw aan.
    Na weer contact op te hebben genomen, zou mijn aanvraag telefonisch worden geregeld, omdat mijn aanvraag niet te vinden was. Uiteindelijk kreeg ik een tijdelijk studenten ov-chipkaart, zelfs 2 maal opgestuurd. Hierna heb ik meerdere malen contact opgenomen en zou mijn aanvraag voor het origineel nog in behandeling zijn.
    Tegen december 2009 gaf ik het op, daar ik toch kon reizen met mijn tijdelijke studenten ov-chip.
    Plots, op vrijdag 13 maart 2010 krijg ik bericht dat het vanaf dinsdag 16 maart niet meer mogelijk is te reizen met het duplicaat, maar enkel met het origineel. Met spoed neem ik contact op met de afdeling klantenservice. Na een paar minuten zoeken krijg ik het bericht van de medewerker: “helaas, u gegevens zijn niet bekend bij ons. Ik geef u het advies opnieuw uw studenten ov-chipkaart aan te vragen met een levertijd van 3 weken”.
    Op basis hiervan neem ik contact op met de DUO, en vroeg of zij nog iets kunnen betekenen voor mij in deze situatie. Hierbij nam DUO contact op met de studenten ov-chip, en ik krijg de bevestiging dat mijn gegevens wel bekend zijn.
    Weer neem ik contact op met studenten ov-chip. Mijn gegevens zijn inderdaad gevonden, in het systeem staat dat mijn beschadigde product is geblokkeerd maar de aanvraag is niet in het systeem verwerkt. Deze collega adviseerde mij opnieuw een aanvraag te doen en mijn klacht bij u in te dienen.
    Als ik minimaal 3 weken moet wachten betekent dit voor mij dat ik per dag minimaal 20 euro kwijt ben over 3 weken is dit minimaal 240 euro! (heen en weer naar Hogeschool Utrecht te Uithof) Daar ik student ben en erg krap in mijn portemonnee zit, is dit financieel niet haalbaar..
    Dit allemaal is voor mij erg vervelend en kost mij veel energie en tijd!
    Ik heb een klacht ingediend bij ovchipkaart.nl en dan krijg ik na een dag of twee de volgende mail:

    “Geachte heer/mevrouw,

    Wij hebben uw vraag ontvangen en geregistreerd.

    Wij streven ernaar uw vraag zo spoedig mogelijk te beantwoorden. Het is momenteel erg druk, waardoor het wat langer kan duren voordat wij u vraag kunnen antwoorden. Wij vragen hiervoor uw begrip.

    Met vriendelijke groet,

    Klantenservice OV-chipkaart”

    Ik weet echt niet meer waar ik met mijn klacht naar toe moet……..


  3. Melanie

    Ik studeer in Groningen en moet een aantal maal per week die kant op vanuit de gemeente Hoogeveen. Dit is een reisje dat zo’n twee uur kan duren, en wordt volledig met het openbaar vervoer gemaakt.
    Maar vandaag kon ik niet inchecken op station Hoogeveen, omdat mijn saldo te laag was..?
    Ik keek bij het checkpunt en ja hoor: -1,63 euro.

    Toen ik eindelijk weer thuis was heb ik de helpdesk gebeld. Het nieuws dat ze voor me hadden?
    Mijn gegevens klopten, dat er een saldotekort was klopte niet, en ik moet naar Assen om mijn kaart te laten checken.
    Met de bus. En de trein.
    Misschien kan ik de kosten laten declareren… En dan is er NOG niks opgelost.


  4. Noumidia

    Wat een stomme goedkope oc chipkaarten zijn dat die we krijgen? De ene keer kan je inchekken en niet meer uitchekken de volgende keer heb ik het probleem dat die niets meer aangeeft. Ik maak elke dag een hele reis om op school te kunnen komen en als ik dan een boete krijg in de trein doordat me ovchipkaart niet scant vind ik dat dit betaald moet worden door de duo of dergelijke. Vind absoluut niet dat ik de reiskosten dan elke keer moet gaan betalen als die kaart het niet doet.

    Als je met een vraag zit en je gaat naar het Ret dan wordt je naar de duo (ibgoup) gestuurd daar aangekopen wordt je gezegd dat je moet bellen naar het 0900 nummer en als je belt wordt je ten eerste een hele lange tijd in de wacht gelaten en vervolgens wordt je nieteens geholpen en de vragen die ik dan heb worden nieteens beantwoord.

    Ik vind dit zo een waardeloze gedoe, geef gewoon iedereen weer zo een oude kaart terug en niets aan de hand.

    Ik ben namelijk niet de enige die hier last van heeft dagelijks zijn er klachten over die waardeloze ovchipkaart!


  5. Koen

    Afschuwelijk niet werkende kaart!
    DUO lijkt het allemaal niks te interesseren en stuurt automatische brieven en ze luisteren totaal niet naar jou verhaal! Slechtste service die ik ooit heb gehad!
    Ongelofelijk…


  6. Maarten

    Werkelijk alles wat verkeerd kon gaan, ging verkeerd. Daarom begin ik bij het begin.

    Ergens eind december werkte mijn studenten ov-kaart niet meer. Daarom besloot ik deze op te sturen naar de ov chipkaartservice.

    Na anderhalve week ontving ik een brief waarin stond dat wegens technische redenen geen nieuwe ov-kaart konden sturen. In de brief vond ik een bijgevoegd studenten-ov- chipkaartaanvraagformulier en een tijdelijke studenten ov chipkaart.

    Over de tijdelijke ov-chipkaart stond het volgende vermeld: ‘Deze tijdelijke ovkaart is geldig tot het moment dat u een permanente kaart heeft ontvangen’. Mooi, dacht ik, want ik had geen haast met het invullen van het formulier. Ik had namelijk een pasfoto voor het formulier nodig en aangezien ik binnenkort mijn rijbewijs zou halen en mijn ID-kaart moest vernieuwen besloot ik even te wachten. Op de pas zelf stond namelijk ‘geldig tot 1-1-2012′. Alle tijd dus dacht ik, ik zou hoogstens 5-6 weken wachten.

    De dag erop besloot ik dus te reizen met mijn tijdelijke OV-kaart. Echter, bij de vervoersbewijs controle bleek dat het een tijdelijke weekendkaart was, en geen doordeweekse! Met een waarschuwing kwam ik er van af, maar ik besloot meteen de OV-chipkaart klantenservice te bellen. Daar vonden ze het uiteraard erg vervelend.. Maar ze zouden het toch rechtzetten, na een onnodig lang gesprek beloofde ze dat het zo snel mogelijk zou worden opgelost.

    Ongeveer drie weken later bleek het eindelijk opgelost te zijn. Toen ik op een dag weer werd gecontroleerd was alles in orde en het reizen met de bus ging ook zonder probleem. Diezelfde dag werd ik teruggebeld (op anoniem nummer..) met de vraag of alles in orde was. Dat was dus eindelijk het geval.

    De volgende dag weigerde de kaart opeens bij het inchecken bij de bus. Ik had opeens een negatief saldo. Gelukkig mocht ik mee maar ik besloot meteen de vrienden van de OV-kaartklantenservice te bellen. Daar legde ik uit dat mijn tijdelijke kaart volgens de conducteur van de trein was verlopen. Daar werd me verteld dat het een algemeen feit was dat tijdelijke OV-kaarten slechts 3 tot 4 weken geldig zijn en dat ik maar op de website had moeten kijken. Ik vind dat de grootste onzin ooit, want in de bijgevoegde brief waarin ik de tijdelijke OV kaart kreeg stond niks over een termijn van 4 weken. daar stond letterlijk dat de kaart geldig was tot het moment dat ik een nieuwe kaart zou krijgen. Dat kan dus 2 weken duren, maar ook 5, 8 of 10 weken of langer. Toen ik dat uit de brief citeerde bleef ze voet bij stuk houden dat ik dit gewoon had moeten weten en zelfs na ontvangst van de brief voor de zekerheid de site had moeten controleren. Ook wilde ze mijn tijdelijke ov-kaart niet voor een paar weken verlengen omdat ik volgens haar niet moest uitgaan de brief maar ook van de website…

    Onbegrijpelijk en onverklaarbaar dom om zoiets te verwachten van je klanten. Post gaat naar mijn mening nog altijd boven website en ik ga er (terecht) van uit dat informatie per brief overeen komt met informatie op de website.

    Hoe dan ook, weer vonden ze het erg vervelend wat me was overkomen en ze zouden me diezelfde dag nog een permanente ov-kaart sturen. Ik vond dat dus gek, want eerst konden ze mij geen nieuwe kaart geven vanwege technische redenen. Ik vroeg nog of ik echt niks hoefde te doen; het antwoord daarop was nee, alles komt goed meneer. Mooi dacht ik. Eindelijk.

    Toch slaagden ze er in om nog een blunder te begaan. Toen ik een week later een brief kreeg met daarin mijn OV-kaart bleek tot mijn grote verbazing dat ik niet de persoon was die op mijn kaart stond. Waarschijnlijk is het een naamgenoot want mijn voorletter en achternaam komen overeen. Maar dan nog kan zo’n blunder niet worden goedgepraat.

    Hoe kan dit ooit gebeuren? Ik heb mijn gegevens tientallen keren moeten doorgeven en nog sturen ze een kaart van een ander persoon naar mijn adres.

    Inmiddels zijn we twee maanden verder en heb weer met de klantenservice gebeld vanwege de verkeerde kaart.

    Ik heb toen maar weer gebeld met de vraag of ze me even wilden terugbellen, want ik blijf niet betalen voor het klantenservicenummer. Het antwoord daarop was nee. Toen vroeg ik of ik de manager kon spreken, maar om een lange discussie kort te houden kwam het er op neer dat er geen manager of leidinggevende is en dat al die mensen daar zonder enige supervisie klanten te woord staan.

    Uiteindelijk heb ik het hele verhaal nog een keer verteld omdat ze me niet met Janneke Boers, de persoon die me de vorige keer te woord stond, doorverbinden. Er kwam niet meer uit dan excuses en dergelijke maar weer bleek het meer mijn schuld te zijn dan die van hen. Ik moest maar gewoon het eerder gestuurde formulier invullen en een kaart op die manier aanvragen en dat ze niks meer konden doen.

    Voorlopig reis ik nog even op die kaart die niet van mij is, maar ik weet wel dat ik het beetje respect wat ik had voor het openbaar vervoer ben kwijtgeraakt. Want alles, van begin tot eind, is fout gegaan.


  7. nathalie

    Ik had een ov kaart. had, omdat de kaart plotseling defect was en ik een nieuwe moest aanvragen. Dat is nu meer dan een maand geleden, en had een tijdelijke kaart gekregen. Vervolgens waren er 2 weken voorbij en dan stop zo’n tijdelijke kaart. (was mij niet bekend, en stond ook niet in de brief die ik bij de tijdelijke kaart had gekregen) Ik gebeld om te vragen waar mijn kaart bleef, en ik moest een weekje wachten en dan zou de nieuwe kaart er wel zijn. De hele week veel kosten gemaakt, en geen kaart. Nu belde ik net op en kreeg ik een medewerkster aan de lijn die aangaf dat er geen nieuwe kaart in aangevraagd!!! Nu moet ik weer een foto studeren dat formulier weer invullen en weer veel kosten maken terwijl ik al betaal voor die studenten ov. Ik ben het ondertussen zo ontzettend zat! Ben blij als ik ben afgestudeerd en fijn met de auto naar mijn werk kan!!!


  8. mireille

    j de palen van Arriva krijgt mijn studenten ov steeds de melding leesfout. Soms pakt die hem helemaal niet en sta ik heel lang te wachten/proberen. Ik mis hierdoor soms niet alleen mijn trein maar veroorzaak ook lange rijen bij het uitchekken. Bij de palen van NS heb ik nergens problemen mee en gaat het in een keer goed. Ik heb mijn pas al schoon gemaak en het bij andere palen gebrobeerd maar het probleem lost zich niet op. Wat moet ik doen???


Plaats een reactie