NS rijdt maar 86% op tijd; Reizigers zijn wel meer tevreden.

Gepubliceerd op 27 januari 2010, 11:01
Auteur: StudNed.nl Redactie (Gerrit)

De NS heeft in 2009 de doelstellingen voor punctualiteit niet gehaald.

Behaald Doel
Vertraging max. 3 minuten 13,4% 13%
Vertraging max. 5 minuten 7,2% 7%
Uitval 2% 1,5%

De doelstellingen worden opgelegd door de Minister van verkeer en waterstaat. De NS gaat aankomende week op het ministerie toelichting en uitleg geven over de tegenvallende resultaten.

Bevroren december
De NS zat tot medio december ‘op het goede spoor’, maar daarna ging het goed mis. Directeur NS Reizigers Jacques Huberts biedt dan ook zijn verontschuldigingen aan voor de spoorellende aan het eind van het afgelopen jaar.

Reizigers tevreden
In 2009 zette de opgaande lijn van de afgelopen jaren in het oordeel van NS-klanten over het reizen met de trein zich voort. 78% gaf als algemeen oordeel een rapportcijfer 7 of hoger, dat is 2% meer dan in 2008. Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek onder NS-reizigers dat wordt uitgevoerd voor NS, consumentenorganisaties en ministerie. Dit is het ook het hoogste rapportcijfer sinds 2005.

Punctualiteit en informatie onvoldoende
Van alle ondervraagde reizigers was 55% in het afgelopen kwartaal tevreden over het op tijd rijden van de treinen, tegen 52% in het laatste kwartaal van 2008. Over informatie bij ontregelingen was 56% tevreden (een procent meer dan in het laatste kwartaal van 2008). De consumentenorganisaties vinden wel dat een hoger klantoordeel op deze onderdelen mogelijk en wenselijk is.

Tags: #openbaar vervoer


Plaats een reactie


Volg StudNed.nl via: